torsdag 31 oktober 2013

Återbesök och positiva vindar

Fyra veckor efter Kvicks artroskopi av höger armbåge var det dags för rehabpass nr 5 i treadmillen och sedan återbesök hos ortopeden. Kvick fick gå ett rätt tufft pass i treadmillen. Sjukgymnasten tyckte att han rörde sig bra och jämnt på båda frambenen i vattnet. På "balanskudden" efter treadmillen belastade han däremot inte höger framben fullt ut, så helt läkt är det inte än. Hemläxa till nästa vecka är balansövningar på luftmadrass, testa cavalettihinder och fortsätta med 15 min promenader. 

Hos ortopeden blev Kvick "genomklämd", men efter det tuffa rehabpasset var Kvick som tur var rätt slut och var faktiskt riktigt hanterbar. Ortopeden tyckte att allt såg ut att läka väldigt bra och vi kan sluta med Metacam. En milstolpe på väg mot en fungerande, frisk hund. Känns hoppfullt nu och jag hoppas verkligen att vi slipper bakslag. 

Jag höll på att orsaka ett bakslag själv idag när Kvick skulle ut ur treadmillen. Jag brukar alltid lyfta ut honom för att inte belasta hans framben i onödan. Den här gången sprattlade han till vid precis fel tillfälle och jag tappade halvt greppet om honom, blöt och halkig som han var. Allt gick bra den här gången som tur var! Hade aldrig förlåtit mig om det hade hänt något. Speciellt inte nu...

För Kolas del är det jaktträning inplanerad i helgen. Ja, äntligen är det dags för jaktträning!! Gissa om jag ser fram emot helgen! Eftersom Kola och jag inte tränat ordentligt på länge lär det mest bli stadgeövningar, passivitet och lydnad. Någon fågelkontakt vill jag inte utsätta honom för innan vi har jobbat in lydnaden bättre. Vi har hela vintern på oss att träna lydnad, så till våren kanske vi är vi redo. Det är ett tag kvar dit. Nu är det en lååång period med pannlampa som gäller...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar